Al snel leerde ik dat bedrijven die het meest in staat zijn om externe veranderingen als een succesvolle kans zien, ook de fijnste werkgevers blijken te zijn én marktleider worden binnen hun segment. Een bedrijf is platgezegd niets anders dan een groep mensen die elke dag bij elkaar komen om samen in een dynamische omgeving iets voort te brengen vanuit een commerciëel oogmerk. Een bedrijf is inderdaad “slechts” een groep mensen. Toen ik in 2012 besloot Amare People op te richten, realiseerde ik me dit maar al te goed. Ik zag dat de bedrijven die echt vlot succes wisten te creëren, “hun” medewerkers als eerste centraal stelden. Opvallend genoeg bleken deze bedrijven ook een relatief hoog gehalte aan zelfwerkzame en intrinsiek gemotiveerde mensen te bevatten. Met het woordje “People” in Amare People wilde ik deze waarde onderstrepen.
Soms hoor nog ik weleens dat Human Resources als afdeling binnen een organisatie nog niet echt serieus wordt genomen. Dit is ook wel een stukje te verklaren door het feit dat Human Resources zelf ook nog een inhaalslag moet maken. Veel leidinggevenden beseffen nog niet geheel dat de medewerker van het heden en de nabije toekomst totaal niet meer vergeleken kan worden met die van het verleden en Human Resources heeft hier nog een opdracht liggen om de consequenties hiervan beter uit te leggen. De drijfveren om al dan niet ergens “in dienst te treden” zijn compleet veranderd. Het concept loyaliteit heeft verpletterend plaatsgemaakt voor zingevend en voldoenend werk. De werknemer heeft keuze en staat veel meer centraal. Dit is de harde (maar daarmee ook kansrijke!) realiteit.
In zijn beste vorm vormt Human Resources de ogen en oren van de organisatie, zowel naar binnen toe als naar buiten toe waar de altijd veranderende talent pool zich shoppend begeeft. Waarom is luisteren naar je eigen medewerkers dan als startpunt zo belangrijk? Uiteraard om je eigen medewerkers binnen te houden. Maar misschien nog wel belangrijker om te weten te komen wat de eigen medewerkers drijft. Waarom werken medewerkers samen binnen jouw bedrijf? Wat geeft de ultieme voldoening en waar zitten de verbeterpunten. Want als je dit weet helder te krijgen en weet te vertalen naar concrete inzichten kun je hierop je communicatie afstemmen.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen een geweldig uit de lucht gegrepen marketing-offensief te lanceren en je bedrijf te promoten voor eenieder die je graag binnen de poorten van je bedrijf wilt hebben. Echter als je boodschap niet stroomlijnt met je interne assets, dan stromen de high-potentials net zo snel weer weg als dat zij binnenkwamen: de belofte is niet waargemaakt.
Daarom is het van belang intern te vertrekken en niet extern: Wat drijft ons samen als bedrijf? Wat is de reden dat mensen bij ons werken en waarom waarderen zij ons bedrijf zo ontzettend? Je zult zien dat de mensen die plezier in hun werk hebben, vaak ook de juiste vrijheid ervaren en daarmee erg productief zijn: Maximale zelfwerkzaamheid. Schort het aan de zelfwerkzaamheid van jouw medewerkers, dan is het zaak eerst daar aandacht aan te schenken, alvorens een heisessie van start kan gaan. Strategieën formuleren zonder een kritisch en constructief zelfbesef dat gevoed is met input vanuit de organisatie zelve is als schieten met hagel.